Moral zla
|
10.11.2010.
|
Što je zlo?
Što je kriterij zla? Ako se ne želimo izgubiti u verbalizmima i
apstrakcijama, tada zlo moramo sadržajno odrediti, moramo ga odrediti s
ljudskog gledišta. S gledišta čovjeka kao živog bića prvo i najveće zlo jeste
ubistvo, odnosno, ako je riječ o namjernom ubistvu, umorstvo. No da li je
takvo zlo već sama smrt? Ne. Smrt kao takva nije zlo: ni smrt kao biološki
svršetak živog bića, ni smrt kao smrt, kao egzistencijal koji određuje
čovjekov način bivstvovanja. Nije teško to uvidjeti. Smrt kao svršetak života
je nužnost koja izvire iz samog života. Zato ne može biti nešto zlo. Smrt je
nešto rđavo, ali nije nešto zlo. Kao zlo smrt se pokazuje tek iz perspektive
fantazme o vječnom životu, besmrtnosti. Samo u refleksu besmrtnosti je
smrtnost čovjekova, sama smrt, shvaćena i objašnjena kao kazna za moralni
prekršaj, odnosno, kršćanski rečeno, kao kazna za izvorni grijeh, za
neposlušnosti Bogu Stvoritelju.
A taj okret
već spada u kontekst kršćanstva, prema kojem nije glavna peta zapovijed,
zapovijed o neubijanju, nego dakako prva zapovijed, zapovijest o vjeri u
jednoga Boga. Nije primarna neprikosnovenost života, nego božje
straho-poštovanje. Nije prva i glavna neprikosnovenost života, nego neprikosnovenost
Boga. U tome je i glavni ''grijeh'' kršćanstva, njegova prva krivica pred
čovjekom, u njegovom moralu sadržana neodgovornost prema čovjeku kao smrtnom
biću. Kršćanski moral je zato zaista nemoralan, no nije nemoralan svaki
moral. Moral koji na prvom mjestu ima neprikosnovenost života ni u kom
slučaju ne možemo smatrati zlim moralom, moralom zla. Kršćanski moral je
moral u rascjepu i dakle dvoličan moral. Na jednoj strani polazi od
neprikosnovenosti života, zabranjuje ubistvo čovjeka, i po toj je zapovijedi
kršćanski moral dobar moral. No na drugoj strani, to je moral zla, jer tu
zapovijed ne samo zapostavlja, postavljajući na prvo mjesto vjeru u jednoga
samog Boga, nego, dopuštajući ubijanje u ime Boga i u krajnjem slučaju
nalažući to ubijanje, i poriče.
Tako je
upravo kršćanstvo prvo koje relativizira etiku. Vehementna borba kršćanskih teologa protiv relativizma savremenog
svijeta pri preciznoj analizi pokazuje se kao hipokritski dvolična, pokazuje
se samo kao protiv drugih i drukčijih upravljena borba. Neprikosnovenost
života je apsolutna vrijednost. Ali to ne znači da je riječ o vrijednosti
Apsoluta ili Boga, o vrijednosti koju je zapovjedio Bog ili Apsolut, nego je
apsolutna jer bez nje čovjeka kao čovjeka apsolutno ne bi bilo.
Neprikosnovenost života je princip ljudskog morala kao takvog. Kršćansko
relativiziranje neprikosnovenosti života ne znači drugo do korak u - zlo.
Za sve
ljudsko odgovoran je čovjek, zato tu odgovornost ne može prenositi ili
delegirati ni na Boga, sljedujući navodno njegove naloge ubijanja, ni na
Zakone historije, sljedujući navodno naloge klasne borbe. Jer niti jedan
čovjek nije bez savjesti, a ako ubija nije bez rđave savjesti. Niti jedan
čovjek ne može se toliko promijeniti da sasvim zaboravi na samoga sebe, na
svoju smrtnost, na smrtnost drugih. Niti jedan čovjek ne može se toliko
izgubiti u uvjerenju da postoji neko veće zlo od ubijanja sačovjeka, da
ubijajući uvažava princip manjeg zla. Ili da protiv Boga ili Zakona historije
ne može ništa.
Relativiziranje neprikosnovenosti života je razlog što,
na primjer, kler u rimo-katoličkim zemljama prikriva da je bio saodgovoran za
užasne građanske ratove, da je unutar samog klera bilo neposrednih i
posrednih ubica. Veoma je vjerojatno da je financijski snažan
fašistoidno-katolički tajni savez Opus dei (Božje djelo) dosegao izbor
Woytile za papu (kao Ivan Pavao II. odužio im se ekskluzivnim privilegijama),
još vjerojatnije izbor Ratzingera. Prijašnji papa je obilaženjem propisa i u
rekordnom vremenu 1992. proglasio ''blaženim'', a godine 2002. čak ''svetim''
osnivača Opusa Josemariu Escrivu, španskog svećenika, a Benedikt XVI.
je počeo uvoditi opće slavljenje saradnika fašizma, naime najmasovnijim
proglašenjem ''blaženih'' u historiji Crkve. Nije riječ samo o rehabilitaciji
vodećih kolaboranata, nego i o beatifikaciji aktera fašizma, prije svega
frankizma, a među njima i posrednih, možda čak neposrednih ubica. To se
dogodilo oktobra 2007. tik pred početak rasprava u madridskom parlamentu o
ukidanju fašističkih simbola i odstranjivanju frankističkih spomen-ploča,
onih s natpisom Pali za Boga i domovinu. Na Trgu Svetog Petra u
Vatikanu vjernici koji su učestvovali u proglašenju blaženih nosili su
transparentne s natpisima Krist je pobijedio! Papa je na kraju
vjernicima naložio da se ''od mučenika nauče raditi za milost, pomirenje i
miran saživot''. Kako bi do toga trebalo doći uz trijumfalno naglašavanje
samo vlastitih zasluga, nije rekao. Benedikt XVI. previđa da pomirenje i
saživot nisu mogući pod uvjetima što ih diktira samo jedna od sukobljenih
strana. Takvo pomirenje je pospremanje pod tepih u svjetlu podređivanja
drugog i drukčijeg. Španskoj Crkvi ne pada na pamet da za mučenike poimenično
proglasi likvidirane žrtve diktature generalissimusa Franca, među kojima je
mnogo nedužnih, skoro 130.000 nesahranjenih mrtvih. U onim pak
rimo-katoličkim zemljama gdje je u Drugom svjetskom ratu bila najčešće samo
svodnica pri podupiranju i opravdanju kolaboracije, Crkva također nije bez
krivice, bez krivice da su katolički vjernici postali kolaboranti
naci-fašizma i time ne samo moguće nego i predvidljive žrtve: kako samog
rata, tako i poslijeratnih zločina!
Jacques Lacan
u Etici psihoanalize Sofoklovog tiranina Kreonta (koji će, zbog toga
što nije ustuknuo pred svojom željom, izazvati tragediju, tri samoubojstva, s
kojima će morati živjeti do kraja života) izjednačava s komunističkim
despotom Staljinom i nacističkim zločincem Hitlerom. U svakom slučaju
opravdano, ali razlog što ga pri tome odabire ostaje upitan. Naime, svi oni,
prema Lacanu, polaze od zahtjeva za služenjem Dobru, potiskujući unaprijed u
ime tog služenja svaku želju. Lacan počinje s Hitlerovim proglasom pri
okupaciji Pariza: ''Došao sam vas osloboditi ovoga ili onoga, svejedno
čega, bitno je sljedeće: nastavite s radom, rad se mora odvijati i dalje.
Što drugim riječima znači: Neka svima bude jasno da to nije ni u kom
slučaju prilika da se izrazi bilo kakva želja. Takav je moral vlasti,
služenja dobru: što se tiče želja – navratite ponovo, neka one malo
počekaju''. Opravdan je zato Lacanov naglasak (napose danas kad se
reanimiraju ''ideje komunizma'', svjedočeći o nevjerojatnoj misaonoj
regresiji u odnosu na samog Lacana) da staljinizam, svaki realno postojeći
komunizam produžava ''vječnu tradiciju vlasti, naime ono: nastavimo raditi, sa
željom će već biti kako bude''. U tom smislu Lacan piše: ''Hoću reći da se
komunistički horizont upravo ni po čemu ne razlikuje i ne može razlikovati od
horizonta Kreonta, horizonta države, horizonta koji odvaja prijatelje od
neprijatelja s obzirom na dobrobit države: on se od ovog horizonta razlikuje
samo pod pretpostavkom, nimalo beznačajnom, da polje dobara u čiju se službu
trebamo staviti ne obuhvaća u određenom trenutku cijeli svijet''. Ono što je
pri tome upitno jeste upravo to da na podlozi Hitlera i Staljina, dakle
modernih filijala Kreonta i kreontizma, nije moguće zaključiti da je svaka
vlast od vraga, da su sve vlasti strukturalno jednake i da se zato, kako kaže
Lacan, ''sa strukturalnog gledišta ništa u tom polju nije razriješilo''.
Takva tvrdnja je slična navedenom klero-katoličkom preziranju (ovozemaljske)
krivice za zlo i zločine, služi kao sredstvo njenog potiskivanja, odnosno kao
njen pokrivač.
Jer fašizam i boljševizam, odnosno
nacizam i komunizam nisu žive grane na zelenom drvu demokracije, recimo
zajedno s liberalnom ili socijalnom demokracijom, nego su – s gledišta
demokracije kao takve – suhe grane. Ne spadaju u okvir povijesnog razvića
demokracije, nego su povijesne stranputice. S gledišta moderne demokratske revolucije, upravo kontrarevolucije.
Nisu samo ideološke fantazme, nego, kao i različiti klero-totalitarizmi, i
političke katastrofe.
No premda su
povijesne stranputice ili pogrešni putevi, svejedno ostaju putevi. I zato
traže i danas odgovarajuće promišljanje. Kako nas je svojedobno upozorio
Jacques Derrida, opravdana osuda naci-fašizma ne može nadomjestiti
promišljanje višeslojnosti naci-fašizma, koji, uostalom, kao ni komunizam i
klero-totalitarizam, još nije ni spoznat ni stavljen pod kontrolu.
Peščanik.net,
10.11.2010.
|

Нема коментара:
Постави коментар